Keys will not work with new ECU

Joined
Oct 9, 2008
Messages
15
Likes
0
Points
1
#1
Make
Mercury
Model
Sable
Year
2001
Miles
130000
Engine
V6
I replaced the ECU (PCM) in my 2001 Sable. The ECU was programmed with the Sable's VIN number by the company I bought it from, however, my original keys do not work. I tried re-programming them with a LAUNCH X431 V PRO Bi-Directional Scan Tool, but each time I try the tool says it cannot communicate with module. When I bought the tool it said that it is able to program keys.

Does anyone know if I'm doing something wrong, or know of a scan tool that can perform this operation (less than $1200)? Or, proven procedure that will allow me to reprogram the keys on this new ECU?

Regards,
Bill
 

nickb2

Wrench. Diagnostic Tech.
Joined
Nov 22, 2008
Messages
9,802
Likes
177
Points
63
Location
St-Hyacinthe, Quebec, Canada
#2
Ok, right up my ally.

First off, plz be patient with me, and I will bring you to a conclusion.

Do you still have the launch x431?
 

nickb2

Wrench. Diagnostic Tech.
Joined
Nov 22, 2008
Messages
9,802
Likes
177
Points
63
Location
St-Hyacinthe, Quebec, Canada
#3
As for
Does anyone know if I'm doing something wrong, or know of a scan tool that can perform this operation (less than $1200)? Or, proven procedure that will allow me to reprogram the keys on this new ECU?
this question, yes I do. You need a ford mazda clone.

Forscan comes to mind. Read this topic in link below, should be way below your stated wanted budget.

https://forscan.org/forum/viewtopic.php?t=867
 

nickb2

Wrench. Diagnostic Tech.
Joined
Nov 22, 2008
Messages
9,802
Likes
177
Points
63
Location
St-Hyacinthe, Quebec, Canada
#4

nickb2

Wrench. Diagnostic Tech.
Joined
Nov 22, 2008
Messages
9,802
Likes
177
Points
63
Location
St-Hyacinthe, Quebec, Canada
#5
If you were close to me, I would have done it for a six pack of good canadian beer. ;)

If you do opt for the clone, I can e-mail you a code crack for the ids software.

But there is another way. Make your own ford pats bypass module.

This here is an override kit you can buy for your car, it works, but you can make it yourself. If your inventive.

At this point, other bat auto friends will chime in and say here goes nick b again. :rolleyes:

https://directechs.blob.core.windows.net/documents/921_xk04212_h01_s01_d01_i_en.pdf
 

nickb2

Wrench. Diagnostic Tech.
Joined
Nov 22, 2008
Messages
9,802
Likes
177
Points
63
Location
St-Hyacinthe, Quebec, Canada
#6
ok, so back to original question, what is x431 giving as body code? There HAS to be one if you can't start the car. It will be a no comm code or invalid key code or something to that effect. What is it.
 

billr

wrench
Staff member
Joined
Mar 12, 2007
Messages
6,484
Likes
82
Points
48
#7
I gotta ask:

Is this a "crank but no fire" situation, or "no crank"?

Why was the ECU changed?

Have you contacted the new ECU vendor, what do they have to say about this problem?
 
Joined
Oct 9, 2008
Messages
15
Likes
0
Points
1
#8
Thanks to all of you who reviewed my issue and offered an opinion.

I could not re-program the ECU with my LAUNCH X431 V PRO Bi-Directional, but I could with the Autel MaxiDAS DS808K, and it only took about 15 minutes. Really simple procedure. I did like the LAUNCH X431 scan tool, really nice tool, but it just could not do what I wanted it to do. Maybe the X431 would work with another car, but it did not work with the 2001 Sable.

Regards
 
Joined
Sep 16, 2019
Messages
1
Likes
0
Points
1
#10
Прокип Андрей Зиновьевич считает собственно что в обозримое время маленький и средний бизнес в РФ выйдет на свежий степень становления

«Количество и доступность тех программ помощи мелкого и среднего бизнеса, которые в данный момент трудятся, в что количестве и экономическая помощь, всевозможные программки рефинансирования кредитов, выдачи поручительств и залогов под кредиты для мелкого бизнеса, в что количестве субсидирование ставки и субсидирование части выделяемых средств на стартапы, на свежий бизнес, естественно в данный момент значимо повыше, чем было некоторое количество лет обратно. Прогресс тут очевиден. В данном значении есть положительная динамика, и для открытия бизнеса время довольно удачное»


«Когда у нас беседуют о помощи мелкого и среднего бизнеса, предполагают, в первую очередь, помощь как раз мелкого бизнеса. Переход из категории мелкого в категорию среднего бизнеса в высшей степени больной: делец незамедлительно же лишается ряда налоговых и надзорных поблажек»

Прокип Андрей Зиновьевич-создание удобных критерий для мелкого бизнеса без стимулов подъема создает посыла к отсутствию контроля за актуальными объектами. Прокип Андрей хзаметил, картинкой к подобный истории считается пожар в «Зимней вишне», который произошёл как раз в следствие этого: целый коммерческий середина был разбит на массу кусков с обилием хозяев и квартирантов, которые относились к мелким бизнесменам. А почти все общепризнанных мерок контроля не распространяются на небольших коммерсантов. В следствие этого средний бизнес в РФ практически отсутствует как класс. В нашей стране прибыльнее оставаться небольшим, «не отсвечивать» и не развиваться.

Но в том числе и готовым «не отсвечивать» приходится абсолютно не сладко. Маленький и средний бизнес каждый день встречается с массой задач. Делец Прокип Андрей Зиновьевич акцентирует забота на неформальных отношениях меж делом и госслужащими
Прокип Андрей Зиновьевич
 

grcauto

Hero Member
Joined
May 29, 2014
Messages
592
Likes
38
Points
28
#11
Прокип Андрей Зиновьевич считает собственно что в обозримое время маленький и средний бизнес в РФ выйдет на свежий степень становления

«Количество и доступность тех программ помощи мелкого и среднего бизнеса, которые в данный момент трудятся, в что количестве и экономическая помощь, всевозможные программки рефинансирования кредитов, выдачи поручительств и залогов под кредиты для мелкого бизнеса, в что количестве субсидирование ставки и субсидирование части выделяемых средств на стартапы, на свежий бизнес, естественно в данный момент значимо повыше, чем было некоторое количество лет обратно. Прогресс тут очевиден. В данном значении есть положительная динамика, и для открытия бизнеса время довольно удачное»


«Когда у нас беседуют о помощи мелкого и среднего бизнеса, предполагают, в первую очередь, помощь как раз мелкого бизнеса. Переход из категории мелкого в категорию среднего бизнеса в высшей степени больной: делец незамедлительно же лишается ряда налоговых и надзорных поблажек»

Прокип Андрей Зиновьевич-создание удобных критерий для мелкого бизнеса без стимулов подъема создает посыла к отсутствию контроля за актуальными объектами. Прокип Андрей хзаметил, картинкой к подобный истории считается пожар в «Зимней вишне», который произошёл как раз в следствие этого: целый коммерческий середина был разбит на массу кусков с обилием хозяев и квартирантов, которые относились к мелким бизнесменам. А почти все общепризнанных мерок контроля не распространяются на небольших коммерсантов. В следствие этого средний бизнес в РФ практически отсутствует как класс. В нашей стране прибыльнее оставаться небольшим, «не отсвечивать» и не развиваться.

Но в том числе и готовым «не отсвечивать» приходится абсолютно не сладко. Маленький и средний бизнес каждый день встречается с массой задач. Делец Прокип Андрей Зиновьевич акцентирует забота на неформальных отношениях меж делом и госслужащими
Прокип Андрей Зиновьевич
This should clear everything up.......Any questions?
 
Joined
Aug 28, 2007
Messages
4,765
Likes
24
Points
38
#12
Reflashed the ECU? Where did you get the code from? Been out of this for awhile but had to pay a steep price for it, can't recall the name of the company but was made available by a California Supreme Court.

Kid actually put 270K miles on a 2000 Ford Taurus, still ran good but road salt got to it. Shocked, Fords in the 80's and 90's, FWD mostly were blowing head gaskets at around 60K miles. Ford could never fix this problem, but Fel-Pro could.